زمان پیشنهادی حذف چهار صفر از ریال ایران: اول فرودین ۱۳۹۳
نوشته شده توسط : xmovies

در حال حاضر واحد رسمی پول ایران ریال است اما شهروندان ایرانی از عنوان تومان استفاده می کنند

بانک مرکزی ایران که متولی مسائل پولی و مالی در ایران است، اعلام کرده که لایحه دولت این کشور برای حذف چهار صفر از پول ملی ایران آماده شده است.

تاریخ پیشنهادی دولت ایران برای حذف چهار صفر از ریال بر اساس این لایحه، ابتدای سال ۱۳۹۳ است. این زمان هفت ما پس از پایان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و در دوره دولت بعدی ایران است.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی ایران، آخرین اصلاحیه ها بر این لایحه در جلسه ۱۵ بهمن امسال کمیسیون اقتصادی دولت به ریاست وزیر اقتصاد ایران صورت گرفته و آماده ارسال برای رئیس جمهور است.

ارجاع لایحه به مجلس پس از امضای احمدی نژاد

این لایحه به زودی در اختیار محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران قرار خواهد گرفت و با امضای او برای بررسی و تبدیل به قانون، به مجلس شورای اسلامی ارجاع می شود.

حذف صفر از پول ملی ایران که از مدت ها پیش در سخنرانی های آقای احمدی نژاد مطرح می شد، تابستان امسال در هیات دولت ایران به تصویب رسید.

نقش صفرها در ریال ایران

رقم بودجه ایرن در سال جاری خورشیدی ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ یعنی پنج هزار تریلیون ریال است

مقام های ایرانی ابتدا مایل به حذف سه صفر از ریال بودند اما هیات دولت ایران حذف چهار صفر را تصویب کرد.

بر اساس این لایحه، پس از تصویب و اجرای حذف چهار صفر از پول ملی، به طول مثال ۱۰ هزار ریال ایران با حفط ارزش قبلی، یک ریال نامیده خواهد شد.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی اوایل سال جاری خورشیدی گفته بود که با حذف چهار صفر از پول ملی ایران "یک ریال جدید، که معادل ۱۰ هزار ریال کنونی است، از نظر ارزشی با یک دلار برابر می‌شود."

نام آینده واحد پولی ایران، پارسی به جاری ریال؟

طی ۱۰ ماهی که از وعده رئیس کل بانک مرکزی ایران می گذرد، با بالاگرفتن تحریم ها علیه ایران و افرایش فشارهای بین المللی به این کشور، قیمت دلار در حال حاضر (بهمن ۱۳۹۰) نسبت به فرودین همین سال نزدیک به دو برابر شده است.

نام رسمی واحد پول ملی ایران از سال ۱۳۰۸ یعنی در اواسط دوره رضا شاه پهلوی تاکنون ریال است اما شهروندان ایرانی به طور معمول از واحد تومان استفاده می کنند که از دوره قاجار مرسوم بوده است

معاون بانک مرکزی ایران پیش از این درباره طولانی بودن صفرها و تاثیر آن در اعداد و ارقام محاسبات اقتصادی ایران، گفته بود که "به طور مثال بودجه کل کشورش در سال ۱۳۹۰ معادل ۵ هزار تریلیون یعنی عدد ۵ همراه با ۱۵ صفر در جلوی آن است که اگر بخواهیم این عدد را به صورت مشخص بخوانیم باید متخصص فیزیک نجومی برای درک آن باشیم."

در صورتی که لایحه دولت ایران با همین جزئیات به تصویب مجلس برسد، سکه و اسکناس های فعلی در ایران باید تغییر کند.

بانک مرکزی ایران از تابستان سال جاری با راه اندازی یک سایت اینترنتی اقدام به نظر سنجی درباره نام واحد پولی ملی ایران هم کرده است.

از جمله نام های پیشنهادی که در این وب سایت از سوی بانک مرکزی پیشنهاد شده، نور، دریک و تومان است. دریک واحد پولی امپراتوری هخامنشی بوده است.

بانک مرکزی ایران اواسط تابستان سال جاری اعلام کرده بود که نام "پارسی" به جای ریال، انتخاب اول ایرانی ها برای پول ملی بوده است.

نام رسمی واحد پول ملی ایران از سال ۱۳۰۸ یعنی در اواسط دوره رضا شاه پهلوی تاکنون ریال است اما این واحد کاربرد روزانه چندانی ندارد و شهروندان ایرانی به طور معمول از واحد تومان به جای آن استفاده می کنند که از دوره قاجار در این کشور مرسوم بوده است.

بانک مرکزی ایران در نظر خواهی خود همچنین درباره تصاویر اسکناس های آینده این کشور نظر خواهی کرده است.

تصاویر اسکانس های آینده چه خواهد بود؟

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از نتایج این نظر سنجی، استفاده از تصاویر شخصیت های ملی و اماکن تاریخی، انتخاب اول شهروندان ایرانی برای طرح اسکانس های آینده این کشور بوده است.

در حال حاضر تصویر آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی روی اسکناس های ایرانی درج شده است.

تصاویری از اماکن مذهبی و گردشگری ایران از جمله مقبره سعدی و نقشه ایران همراه با نشانه های اتمی هم بر پشت اسکناس های ایران چاپ شده است.

دولت محمود احمدی نژاد که در صدد حذف چهار صفر از پول ملی ایران است، در ابتدا درصدد عملی کردن تصمیم خود بدون تصویب مجلس بود اما از آنجا که حذف صفر از ریال از موضوعات کلان ملی است، نیاز به مصوبه مجلس دارد.





:: برچسب‌ها: معماری , خیابان ,
:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: